donderdag 1 mei 2008

Kippenvel.... bijna 4 mei, een moment om even stil te staan


Ieder mens heeft zijn/haar persoonlijke redenen heeft om stil te zijn en stil te staan op 4 mei. Het gaat namelijk allang niet meer alleen om de oorlogslachtoffers van de WO2! Een ding is zeker in het leven, dat is onze onsterfelijkheid. We verliezen dierbaren, soms hebben ze een heel leven achter de rug, soms staan ze nog midden in het leven. Maar pijn doet het. Onlangs heb ik mijn gemis gedeeld op mijn blog over Marco

Aan wie denk jij?


Dichter bij 4 mei

Het gedicht van Bahar Azizi heeft dit jaar gewonnen:

In mijn en ieder hart

Nooit begreep ik
Je kwam nooit
Nooit terug

Als druppels water
Druppels bloed
die neerkomen op de
Bloemen
Onze bloemen
Ons leven

Verplichtend
Trots en dapper
Als een ridder ging je

Nooit begreep ik
Je kwam nooit
Nooit terug

In elk glimlach
Zie ik je terug
In elk traan
Zie ik je weggaan

Wij allen vrij
Als vliegende vogels

Niet vergeten
Nooit vergeten
In mijn en ieder hart

Vandaag
denk ik aan jou
Net als gister vandaag was
En morgen vandaag wordt

Nu begrijp ik het
Je bent nooit weg geweest
Altijd hier
Altijd vrij

Wij allen vrij
Als vliegende vogels


Bahar is 18 jaar en zit in 6 VWO van het Wateringse Veldcollege.

Bahar: "Toen ik het thema las, wist ik wel waarover mijn gedicht moest gaan. Namelijk vrijheid, oorlog, verdriet, verlies, herdenken enz. Ik wilde een gedicht maken waarin ik al die 'sterke' woorden kon stoppen.

Ik begon mij in iemand te leven die een persoon waarvan zij/hij zielsveel van hield heeft verloren in een oorlog, een onbegrijpelijke oorlog, een onbegrijpelijke verlies. Maar toch blijkt dat vrijheid wint. En dat liefde onsterfelijk is. Met rustige muziek op de achtergrond was ik in staat om me goed in te leven in het bericht en de gevoelens die ik wilde weerspiegelen naar de lezer of luisteraar. Natuurlijk zitten er meer berichten verstopt in mijn gedicht, maar dat laat ik aan de lezer over om te ontdekken of bedenken."


Tijdens het voordragen van Bahars persoonlijke gedicht kregen velen kippenvel. De jury was zo onder de indruk dat zij op 4 mei haar gedicht nogmaals mag laten horen tijdens de Nationale Herdenking op de Dam in Amsterdam.

http://digitaalmonumentje.hyves.nl

Geen opmerkingen: